tiistai 3. huhtikuuta 2012



Se olis päivä jälleen pulkassa. Päivä alkoi töissä kello 7 ja loppui töissä kello 21. Onneksi siinä välissä ehdin laskemaan 3h ja olemaan valmennuskurssilla ensin kemiassa aamupäivän 9 eteenpäin ja biologiassa kello 12.50 eteenpäin. Tänään muuten oli ensimmäinen tutortuntikin ja siitä lisää lopussa.



Ensinnä siis kemiaan. Tänään käytiin läpi mikä on mooli, miten ainemäärä saadaan laskettua ja perus reaktioyhtälöiden ratkaisut. Eli aivan perusteita ja sanonkin, että jos tässä vaiheessa aiheuttaa kysmystä mitä seuraavat 3 kirjainta tarkottaa, ehdotan jo siirtämään hakutoiveet seuraavaan vuoteen. Eli n=m/M tää on niin tärkeä kaava kemiassa, että ei toista ole. Tän lisäksi on sitten n=N/N_A ja c=n/V. Tuossa käytännössä on kaavat joilla selviää ensimmäiset 4 kurssia kemiassa. Neloskurssissa tulee sitten hieman virtaa ja aikaa mukaan, mutta siitä sitten kun on sen aika.
              
Ainemäärä                Ainemäärä



Toinen kemiassa tänään tärkeä asia mikä käytiin on hapetus-pelkistys yhtälöt. Tähän itse käytän seuraavaa kaavaa aina.

1.Kirjoita reaktioyhtälö (olomuotojen kanssa) (olomuodot g,l,aq,s)
2. täsmäytä ainemäärät
3. täsmää hapetusluvut
4. täsmäytä vedyt (hapan) tai hydroksidi-ioni (emäs) vedellä
5. tarkista, että aineet,hapetusluvut täsmää ja voéla se on siinä!

Tuolla olen tähän mennessä hyvin pärjänny.
Sitten muistikaava:

Hapettuva aine hapettuu reaktiossa eli luovuttaa elektroneja -> pelkistin (hapetusluku kasvaa)

Pelkistyvä aine pelkistyy reaktiossa eli vastaanottaa elektroneja -> hapetin (hapetusluku pienenee)

Esimerkki. 2H2(g) + O_2(g) -> 2H2O (l)

H->pelkistin (hapettuu)
O->hapetin (pelkistyy)
Tää on sinänsä hyvä muistisääntö, koska vesi on easy prosessi :)

Sitten pieni muistitaulukko, okei näitä tulee kaksi, mutta nää on tärkeitä.
1. alkuaineiden hapetusluku ja molekyylissä hapetusluku =0
2. alkalimetallien hapetusluku on +1 (poikkeus H-1 metallihydrideissä) ja maa-alkalimetallien +2
3. Yksiatomisen ionin hapetuslukujensumma = ionin varaus
4. F = -1 ,
5. O= -2 (poislukien peroksidit -1 (yli lukion) )
6. Metallien hapetusluvut aina positiivinen

Toinen muistitaulukko on sitten tärkeimmät nimet:
NH3 = Ammoniakki
HCO3-=Vetykarbonaatti/bikarbonaatti
NH4 = Ammoniumioni
H2SO4=Rikkihappo
HCL=vetykloridi (suolahappo)
NAOH=natriumhydroksidi
Ca(OH)2=kalsiumhydroksidi
CO3-2=karbonaatti-ioni
PO4-3=fosfaatti-ioni
jne... mut tuossa nyt tärkeimpiä muutama....
Lisäksi tuli mieleen seuraavat usein helposti sekasin menevät
-aatti pääte on NO3-,SO4-2 (-aatti pääte on aina enemmän happea)
-iitti pääte on NO2-, SO3-2  (-iitti pääte on aina vähempi happea)
-idi pääte on NO- (typpimonoksidi)

Tuossa nyt hieman pohdittavaa, listasin tuohon ylös nyt kohtuu yleisiä mitä kehossakin ainoastaan tuota rikkihappoa ei oikein ainakaan toivottavasti keltään kehosta löydy :) HCO3- on erittäin tärkeä veren happo-emästasapainon säätelijä, joten tuo kannattaa erityisesti laittaa korvan taakse.



Sitten päästään biologiaan. Eli mitäs tänään käytiinkään. Ensinnä kertasimme hieman tarkempaa tietoa ribosomeista ja tumajyväsestä. Ohimennen ribosomit on siitä vekkuleita, että ne koostuvat pääosin nukleiinihapoista, mutta sen lisäksi esim r-rna:ssa on proteiini tukijarakenteena. No ribosomeista voinkin kertoa sitten enemmän, kun lääkiksessä opiskelut alkavat, vaikka mielenkiintoisia ovatkin menevät ne yli lukion tietomääreen huikeasti.



Kertaamisen jälkeen kävimme kimppuun "uuteen" asiaan. Käytännössä biologia 5 kurssiin bioteknologiaan, opettajamme käyttää materiaaleinaan pääosin BIOS:ta ja sen lisäksi tukena Otava. Itse teen taas toisinpäin ja sen lisäks käytän tukena IFA,Galenosta ja Neuroscience (BEAR). Nämä kolme yhdistelmää ovat kyllä itselleni avanneet hyvin paljon enemmän ymmärrystä asioihin kuin BIOS tai Otavan kirjasarjat.

Eli siis itse asiaan, me käytiin lävitte tänään geenimappausta, vektorit, koettimet, gram+/gram-, geeni-, kromosomi- , kromosomistomutaatiot, syöpä ja sen kehittyminen. Nämä käytiin pintapuoleisesti lävitse, koska meidän biologia jakautuu kahteen eli osaan. Ensimmäisessä osassa asiat käydään perustasolla lävitse ja keskitytään enemmän ihmisen biologiaan ja 2 osassa (en odota kovin hirveästi) keskitytään perinnöllisyytieteeseen ja siinä samalla risteytyksiin. Onneksi tota 2 osan tunteja on vain se max 3... muuten vois hajota uusiks pää jos uusiks tarttis puolen kurssin vertaa laskea risteytyskaavioita.



Opettaja pyysi meitä pohtimaan millä mielellä olemme itse geenitutkimusta kohtaan. Itse koen geenitutkimuksen hyvänä ja geeniterapian erittäin järkevänä vaihtoehtona tilanteessa, jossa henkilö sairastaa todella vakavaa tautia, johon ei oikein muuta keinoa ole. Ristiriita asiaan tulee silloin, kun lähdetään kasvattamaan kasvatusalustalla geenejä ja näitä taas tutkitaan ns. totipotentti vaiheen jälkeen, eli siinä vaiheessa jolloin ne alkavat hieman jo erilaistumaan ja näin eivät kykene luomaan enää uusia yksilöitä. Silti olen myöntyväinen ehdottomasti hedelmöityshoitoihin, koska mielestäni jokaisella on oikeus tulla vanhemmaksi. Mikä olisi sitten ehdoton ei ja mihin raja tulisi vetää geenitutkimuksessa, sen jokainen määrä itse, mutta minun mielestäni se raja tulisi asettaa siihen, jolloin voidaan käytännössä todeta, että solut erilaistuvat tunnistettaviksi ja voidaan puhua jo elävästä eläimestä.

Nyt on pakko sanoa, että kirjotusta tuli paljon ja toivottavasti virheitä on mahdollisimman vähän, mutta kuten alussa totesin tämä on teksti tulee aina olemaan tällkäistä suodattamatonta ajastusta mitä aivoni viljelevät tähän aikaan illasta, toivottavasti kestätte.



Sitten tutortunnista. Tänään käytiin läpi hakemista, edelleen tärkeinpänä meidän tutorimi piti ainakin seuraavaa kahta asiaa eli 1. tee lukusuunnitelma (done) 2. Laske aivan saatanasti (eli hanki laskurutiini) (tekemässä koko ajan). Kolmas ehkä vähä epämukavempi muille oli tuo lopeta eläminen ja keskity kokeeseen, itsehän olen tän vaihtoehdon tehnyt jo tuossa elokuussa, joten enää 1,5kk jäljellä ei elämistä ja sen jälkeen eläminen voi taas alkaa uudemman kerran. Muuten oli mukava puolituntinen, käytiin läpi kysmyksiä mitä jengillä oli hakemiseen liittyen, tuli normaaleita juttuja mitä kaikkea vaaditaan ja voidaanko tätä ja tätä kysyä ja kannattaa hakea x paikkaan jos sinne on viime vuonna hakenut todella paljon väkeä jne.... Ideana on hae sinne missä haluat olla seuraavat 5,5v opiskelemassa ja minä haluan olla Kuopiossa :) Itse kysäsin opettajalta kuluneesta dissektiokurssista, kosa siellä on päässyt todentamaan oppimaansa. Meidän tutorilla oli pohjalla ollut juuri liikunta- ja tukielmimistön kurssi, joten anatomiaan sai tutustua sitten dissektioidessa enempikin. Muuten kokemuksena oli kuulemman ollut avartava, että miten se todellisuudessa kaikki menee. Ei taida mennä niinkuin kirjoissa, että hermot o keltasia, laskimot sinisä ja valtimot punasia :) Lisäksi dissektio auttaa ymmärtämään todella sitä ihmisen anatomiaan, kun pääsee kokeilemaan miten ne jänteet toimii ja miten muutenki toimii. Taas yksi asia siis mitä odottaa ensi vuodelta :) Mut nyt alkaa teksti menee niin pitkäks, ettei tätä Erkkikään jaksa lukea, joten aika lopettaa....



Huomenna alkaa sitten mekaniikka fysiikassa ja sitäpä odotankin innolla, aah vektorit ja painovoiman kanssa leikittely, se on vain niin mukavata. Loppuun hyvä biisi luomaan hyvää henkeä hakuun ja voimaan.


Biisi siis ei kohdistu hakemiseen :)

Over and out!








2 kommenttia:

  1. Kertoiko tuutorisi pääseekö tampereella kaikki kurssilaiset dissekoimaan? Kiinnostaisi tietää :)

    VastaaPoista
  2. Kyllähän se kaikille pakkollista on, joten kyllä pääsee :)

    VastaaPoista